Strategie moet leven, dan ga je vliegen
Soms is de aanleiding voor de beweging een verandering . Een fusie of overname, dalende bedrijfsresultaten, lage werknemers- tevredenheid. Misschien een bijzondere ontwikkeling in de markt. Aan de andere kant kan er ook sprake zijn van een nieuw project. Of het nu gaat om een interne of externe beweging. De te volgen route is gelijk.
Het in beweging krijgen van mensen gaat niet vanzelf. Er is een duidelijke strategie nodig. Een koers waar mensen warm voor lopen. Daarnaast moeten er instrumenten zijn, waarmee de betrokkenen structureel geïnformeerd en aangelijnd blijven bij de ontwikkeling. Een goede infrastructuur voor de interne of externe communicatie.
Verandering binnen een organisatie
Een organisatie in beweging maakt verschillende fasen door. Eerst is er noodzaak & spanning. Leiderschap steekt de kop op. Er komt beweging in; maar nog niet in de hele organisatie. Een kleine groep in de organisatie neemt het voortouw.
Dan komt het moment waarop je als organisatie teruggeworpen wordt op de essentie: Wie zijn we, waar staan we voor, wat is ons doel en hoe gaan we dat bereiken, waar ligt onze kracht. Kortom het helder krijgen vande visie, missie en waarden: de strategie.
En dan het moeilijkste: de implementatie. Op papier en in de hoofden van een kleine groep mensen in de organisatie is het duidelijk wat er moet gebeuren. Maar het doen & doorzetten is waar het op nu op aan komt. Het gebruiken van de kracht binnen de organisatie. De kracht van de mensen. Als die kracht wordt aangesproken komt de strategie tot leven… en dan ga je vliegen.