In 2002 vond de rebranding van Telfort naar O2 plaats. Nog geen anderhalf jaar later werd het oude Telfort weer nieuw leven ingeblazen. Een rebranding biedt volop uitdagingen. Op het eerste gezicht begin je met een schone lei, maar intern is dat natuurlijk niet zo. Hoe maak je medewerkers tot ambassadeur van je (nieuwe) merk?
In zeer korte tijd moest de organisatie klaar staan om als O2 naar buiten te treden. Met O2 introduceerden we niet alleen een nieuw merk, maar ook een nieuwe visie, missie en uiteraard merkwaarden.
Internal branding is het vanuit het merk marktgericht maken van de interne organisatie (medewerkers en systemen) met als doel versterking van de externe marktpositie. Kortom, de medewerkers in beweging brengen om de merkwaarden waar te maken.
De weg hiernaartoe is op te delen in vier fasen:
1. Waardebepaling -> wat zijn de merkwaarden?
2. Waardelading -> wat betekenen ze voor de medewerker?
3. Waardebeleving -> het effect van de waarden op het gedrag en ervaring
4. Waardeverankering -> het doorvoeren van de waarden in alle instrumenten
Het resultaat?
Medewerkers die in hun uitstraling en gedrag het imago van de organisatie versterken. Dit leidt tot betere klanttevredenheid en loyaliteit, groei van het aantal klanten en een sterk imago.