In het jaar 2008 wilde KPN grote stappen zetten met de uitrol van glasvezel en de aansluiting van de eerste grote gemeentes op de diensten via glasvezel. Maar wat is het en wat kun je ermee? Er was bij alle belangrijke doelgroepen nog grote onduidelijkheid over deze nieuwe technologie.
Bij de communicatie over een nieuwe technologie wordt er in eerste instantie vaak alleen over de techniek gesproken. Om draagvlak te creëren en een behoefte aan de nieuwe technologie te laten groeien, is het belangrijk om juist niet over de techniek te communiceren.
Een duidelijke positionering van de toegevoegde waarde van de techniek is nodig. Niet zozeer communicatie over hoe glasvezel werkt, maar vooral wat het oplevert.
De stappen die binnen KPN zijn gezet zijn:
– het opzetten van een projectteam, waarin alle communicatie-disciplines, marketing en public affairs zijn aangesloten om snel, consistent en efficiënt in te kunnen spelen op de snelle ontwikkelingen
– het formuleren van een eenvoudig en eenduidig verhaal over het voordeel van glasvezel. Dit verhaal wordt ingezet op alle niveaus.
– het ontwikkelen van visueel materiaal om de voordelen van diensten via glasvezel te laten ervaren. Want beelden zeggen meer dan woorden.